A Tesla újraértelmezi az „Ice Age”, vagyis „jégkorszak” kifejezést. Bár hagyományos értelemben egy hosszabb távú éghajlati változást értünk alatta, melynek során a Föld átlaghőmérséklete jelentősen csökken, ennek következtében sarki és kontinentális jégtakaró alakul ki. Geológiai meghatározás szerint olyan időszak ez, amikor a Földön állandó sarki jégtakaró van jelen. Ám a Tesla esetében az „Ice Age” sokkal inkább az ICE – vagyis az Internal Combustion Engine, azaz a belső égésű motor – eltűnését eredményezi. Jelen pillanatban a világon használt járművek relatíve nagyon kis százalékát látják el akkucellák energiával, míg a közlekedési eszközök túlnyomó többségét benzin vagy gázolaj hajtja. A kaliforniai cég azonban folyamatosan a változás mielőbbi elősegítésén dolgozik. Ahogy azt a múlt héten rendezett Battery Day keretein belül is megtudhattuk, még fejlettebb, hatékonyabb akkutechnológián dolgoznak, és még megfizethetőbb árú kocsikkal igyekeznek vonzóbbá tenni az elektromos autózást a belső égésű motorokkal szemben.

2008-as Tesla Roadster menet közben

Egyszerűen megfogalmazva, a Tesla akkumulátorokkal hajtott járművei a közlekedés egy teljesen új korszakát hozzák el. Akár elfogadjuk, akár nem. A benzines/dízeles autók hamarosan már a kisebbséget fogják képviselni, és a Teslák – karöltve az összes többi EV-vel – válnak a legnépszerűbb kocsikká az utakon. Hogy ez hogyan fog végbe menni az előttünk álló húsz-harminc évben, az szinte kizárólag az elektromos autók fejlesztési ütemén, valamint azon múlik, hogyan tudják jobbá és kívánatosabbá tenni őket, mint a fosszilis energiákat használó riválisaikat. Kétségtelen, hogy ebben a versenyben a Tesla és Elon Musk diktálja a tempót. 

Érdekes párhuzamot lehet felfedezni Musk törekvései a megfizethető elektromos közlekedés, valamint Henry Ford T-modelljének fejlesztése között. Az 1908-as esztendő egy fontos mérföldkőnek számított, ekkor készítette el Ford az első T-modelljét. Ezzel egy nagyon fontos lépést tett afelé, hogy az autókat sokkal szélesebb körben elfogadott és megfizethetőbb árú közlekedési eszközzé tegye a kevésbé tehetős emberek számára. Ugyanis az 1880-as évektől kezdve egészen eddig a pontig szinte kizárólag a gazdagok engedhették meg maguknak a luxust, hogy motor hajtotta járműveket vásároljanak. Ford felismerte, hogy korszerűbbé kell tenni az autók gyártását és minél szélesebb körben elérhetővé, vagyis megfizethetővé kell tenni az új közlekedési eszközt. 

Ford T-modellek a gyártósoron

Száz évvel azt követően, hogy Ford elkészítette az első T-modellt, a Tesla megkezdte a Roadster gyártását. Mindamellett, hogy sokba került, mégis egy forradalmi gépnek számított, hiszen ez volt az első elektromos autó, amit igazán komolyan kellett venni. A teljesítmény és a hatótáv mellett volt még egy fontos tényező, ami a villanysportkocsi mellett szólt. Mégpedig egy autógyár, amely kizárólag elektromos járművek gyártásával foglalkozik, és nem pusztán egy érdekes és izgalmas mellékprojektként tekint a villanyautókra. 

A két történet között nagyon nagy a hasonlóság, hiszen Musk és Ford is tisztán látta, hogy:

  1. forradalmasítani kell a közlekedést, és
  2. az autókat megfizethető áron kell kínálni az embereknek.

Mielőtt a kísérletező kedvű úttörők megépítették az első autókat, az emberek főként lóháton, szekerekkel vagy lovaskocsikkal, hajókkal és vonattal közlekedtek. A szerencsésebbeknek esetleg volt kerékpárja, a kevésbé szerencsések pedig nemes egyszerűséggel sétáltak. A belső égésű motor megjelenése hatalmas szenzációnak számított, ám igazán nagy jelentőségűvé Fordnak köszönhetően vált. Ugyanis az amerikai üzletember tudta, hogyan teheti mindenki számára elérhetővé és megfizethetővé. Ennek köszönhetően mindenki megkapta a szabadságot, hogy ő maga dönthesse el, mikor és hova szeretne utazni ahelyett, hogy egy vonat zsúfolt fülkéjében kelljen szardínia módra eljutnia A-ból B-be. 

Tesla Model S és két Tesla Model X töltés közben

Musk helyzete annyiban más, hogy mostanra már szinte mindenki megteheti, hogy kocsival járjon. Ám a dél-afrikai születésű üzletember felismerte, hogy az autóiparnak egy újabb átalakításra van szüksége. Forradalmasítani kell az eddigi bevett gyakorlatokat. Eddig a benzines és dízel autók egyeduralkodónak számítottak a piacon, hiszen nem igazán volt más elfogadható alternatíva. Musk azonban talált egy jobb megoldást. 

Bár a 2008-as Roadster határozottan nem az egyszerű ember pénztárcájának lett kitalálva, mégis a modell révén a Tesla utcahossznyi előnyre tett szert az EV szegmensen belül. Egyúttal a Roadster eladásaiból befolyt pénz lehetőséget teremtett a kaliforniai gyártó számára, hogy más projekteket is elindítson, mint például az olcsóbb modellek kifejlesztése vagy az automatizált gyártósorok felállítása.

Ritkaságszámba megy, hogy valaki a forgalomban találkozzon egy T-modellel. Eltekintve attól, ha Los Angelesben járva véletlenül összefutunk Jay Lenóval, aki éppen elvitte egy körre kicsit megjáratni a sajátját. De még veterános rendezvényekre is inkább tréleren viszik ki a történelem eme velünk élő darabkáját. 

Az a tény, hogy sokan még soha nem láttak T-modellt a való életben, tökéletesen előrevetíti, hogy mi vár ránk, illetve az autóiparra az elkövetkezendő 50-100 évben: a fosszilis energiaforrásokat használó autók szép lassan, de biztosan el fognak tűnni a színről. Helyüket elektromos járművek veszik majd át az utcákon, motorzaj nélkül és károsanyag-kibocsátástól mentesen.

kiállított autók a stuttgarti Porsche Múzeumban

Az elmúlt száz év során a mérnökök folyamatosan fejlesztették a belső égésű motorokat, hogy még jobb hatásfokkal, még gazdaságosabban lehessen használni őket. Mindemellett pedig minél nagyobb teljesítményt lehessen kihozni belőlük. Ugyanez vár az akkumulátorokra is. A múlt hét kedden megtartott Battery Day során Elon Musk részletesen bemutatta, hogyan képzeli el a jövőt a Tesla ezen a téren. Nemcsak a Tesla, de az összes gyártó elektromos autóinak még tovább kell fejlődnie. Még hatékonyabb energiafelhasználásra van szükség, növelni kell a villanyautó hatótávolságát, nagyobb energiasűrűséget kell elérni, minél kiterjedtebbé kell tenni a töltőhálózatot és a töltési időt is fel kell gyorsítani. A Tesla felfedte lapjait az új akkucella bemutatásával, ez pedig könnyen egy új korszak kezdetét jelentheti. Egy új „ICE Age” kezdetét, melynek során a belső égésű motorral szerelt autók szép lassan, de biztosan közlekedési eszközökből múzeumi kiállítási tárgyakká válnak majd.

 

Forrás:
Teslarati